Många företag lägger ganska stora summor pengar på att delta i olika typer av mässor. Det är ett väldigt bra sätt att nå nichade kundgrupper och synas rent fysiskt för sina redan existerande kunder och för nya kunder. Men innan man bokar sin monter är det en bra idé att verkligen funder över vad man vill kommunicera till besökarna. Med kommunicera menar vi inte specialerbjudanden eller give aways, utan hur vi vill att besökarna skall uppfatta oss som företag. Kanske har ni redan en kommunikationsstrategi som ni tagit fram, annars kan det vara en god idé att fundera på att börja med att anlita en kommunikationsbyrå såsom Brid Agency. För att lägga dyra pengar på en mässa utan att ha en tydlig strategi kan snarare skada än att hjälpa ditt företag.Kommunikationsstrategin grundar sig i att formulera tankar och budskap som förstärker ert företags unika egenskaper. Dessa egenskaper är också det som ni vill att kunden ska förknippa med ert företagsnamn. Det kan vara att ni som företag är smidiga och lösningsinriktade, eller att ni är innovativa och ständigt kommer med nya och förbättrade produkter, eller varför inte att ni som företag har en lång erfarenhet och är väl etablerade på marknaden. Oavsett vad det är så är det detta som skall dominera hur ni syns på en mässa.Nästa steg är att se på hur ni skall skapa rätt känsla i ert bås, vad skall locka kunden till just er? Är det kanske något som fångar intressent från förbipasserande genom att man kan utföra någon tävling eller en stor bil som man kan kika på, ni förstår säkert vad vi menar. Tänk i banor av kroppens sinnen för det är det som besökarna kommer att navigera på. Kanske ställer ni en popcornmaskin och bjuder på snacks i ert bås, det är i alla fall något som många tycker doftar tilltalande. Det är några råd på vägen, men försök att inte spåra ur och ha kommunikationsstrategin i åtanke i era val så att det blir ett genomgående tema, Lycka till!
Oct92020