Tryck och papper kanske inte är det första man tänker på när man hör ordet revolution. Det tycks trots allt pratas mer om den papperslösa revolutionen och det papperslösa samhället, detta betyder dock inte att pappersindustrin varit fri från revolution. Vi fortsätter att ha behov av tryckt material och utvecklingen går framåt även där. Det har hänt mycket från den vanliga stencilapparaten till moderna skrivare i våra hem men också i tryckerivärlden.
Whitelines
Den första stora revolutionen kommer ifrån ett svenskt företag som bestämde sig för att göra om något så grundläggande som ett anteckningsblock. Problemet som de försökte lösa var att klassiska anteckningsblock alltid verkade få med linjerna när man kopierade eller skannade in texten. Då detta gjordes ökades kontrasten och de blev ofta precis lika svarta som texten man skrev ovanför dem. Detta är extra problematiskt om man arbetar med rutat papper då texten väldigt ofta går över linjerna.Lösningen på dessa problemen blev att helt omvända hur det linjerade papperet trycks. Istället för att göra svarta linjer på papperet så valde man att göra skrivutrymmet bara något mörkare och sedan använda vita linjer. Detta gjorde även papperet betydligt mer avslappnat att läsa på enligt en studie utfört av Karolinska institutet. Produkterna finns idag att köpa online hos välsorterade butiker på nätet.
Digitaltryck
Även digitaltryck är en stor revolution av många olika anledningar. Den största fördelen med digitaltrycket är att man kan producera tryck med betydligt större variation än innan. Vid traditionellt offsettryck behöver man producera en tryckplåt för varje förändring man vill göra. I digitalt tryck kan man göra något unikt på varje sida man trycker. Detta har skapat fördelar på många sätt, först och främst är det möjligt att producera mindre upplagor av till exempel böcker eller kontorsprodukter. För det andra så går det att i de upplagor man trycker göra något helt unikt för varje exemplar. Detta kan till exempel handla om något så enkelt som att trycka mottagarens namn på varje reklamblad eller att trycka unika bilder på varje visitkort.Det senare exemplet är något det brittiska tryckeriet Moo.com gjort till sin affärsidé.